Mijn frustraties met MijnGezondheidnet

Mijn frustraties met MijnGezondheidnetIk slik bloedverdunners. Als ik ze niet slik, dan gaat het mis. Dat kan ik wel stellen na vier longembolieën. Blijkbaar heb ik een overijverig stollingslichaam. Ik slik ze inmiddels al een paar jaar en zolang ik ze slik, gaat het goed. Tot 1 februari kon ik mijn medicijnen gewoon opvragen met één simpel telefoontje naar de “receptenlijn”. Misschien jij ook wel.

Receptenlijn

Ik belde dan naar een speciaal telefoonnummer, sprak mijn naam in, geboortedatum, medicatie en gewenste apotheek en de volgende dag kon ik dan mijn medicijnen halen. Hoe simpel was dat. Nou… vanaf 1 februari is dat allemaal toch een beetje anders geworden. Luister en huiver…

Aanvraag herhaalrecept

Tegenwoordig is onze apotheek (en waarschijnlijk die van jou ook) aangesloten bij ‘Mijn gezondheid.net’. Dat schijnt zo lekker makkelijk te zijn, want dan kun je online alles zelf regelen. Oh ja? Ik ben inmiddels al een week bezig om te proberen mijn medicijnen aan te vragen, maar ik heb ze nog steeds niet. Ik neem jullie mee in mijn pogingen, dan weet je dat je tijdig moet beginnen met het aanvragen van je herhaalrecept en niet tot op het laatste moment moet wachten.

Mijn frustraties met MijnGezondheidnet

Mijngezondheid.net

Ik surf naar www.mijngezondheid.net. Ik wil daar inloggen met mijn DigiD.
Mispoes. Want ik moet hiervoor éérst een app downloaden op mijn smartfoon, omdat ik dan een code ga krijgen waarmee ik op de site kan aangeven dat ik ook echt ben, wie ik zeg dat ik ben.
Okay, gelukkig heb ik een smartfoon. Ik vraag me af hoe je dit moet doen, als je dus géén smartfoon hebt…

Ik download de app en installeer deze. Er wordt mij gevraagd om een inlogcode, een 5-cijferig nummer. Ik verzin een mooie en hopelijk ga ik deze onthouden.
Als je denkt dat ik nu de code kan opvragen om in te loggen op de site, kom je bedrogen uit. Want de app vertelt mij dat ik nu een brief krijg toegestuurd, met een code, waarmee ik de app kan activeren.

Brief is binnen

Na twee dagen komt de brief binnen! Jippie! Nu kan ik de installatie van de app afronden en dan kan ik mijn code opvragen om de site te koppelen aan mijn DigiD.
Het afronden van het installtieproces gaat goed, maar als ik nu wil inloggen op de site, heeft de site kuren en kan ik niet inloggen. Sterker, het eerste scherm verschijnt niet. Blijkbaar is er een storing.

QR-code

Ik wacht weer een dag. De volgende dag heb ik in ieder geval weer een beginscherm. Ik kies opnieuw voor inloggen met de DigiD en jawel, het werkt. Met mijn smartfoon in de hand, kan ik nu de code uit mijn app invoeren op de site. Op de site verschijnt nu een QR-code, die ik moet inscannen met mijn smartfoon. (Volg je me nog? Want ik ben mezelf nu bijna kwijt).
Mijn app snapt het gelukkig allemaal en uiteindelijk moet ik weer de beveiligingscode invoeren van de app op mijn smartfoon. En als je dan denkt dat ik er dan ben, heb je het mis. Op de site krijg ik de melding:

‘Er is een fout opgetreden in de communicatie met DigiD. Probeert u het later nogmaals.’

Mag ik zo langzamerhand gaan vloeken? Tieren? Gillen? Ik heb medicijnen nodig, anders ga ik dood! Ik ben nu al een week bezig om mijn herhaalmedicijnen aan te vragen en een week lang lukt het niet.

Ik bel mijn apotheek

Uiteindelijk besluit ik mijn apotheek te bellen. De vriendelijke apothekersassistent krijgt eerst mijn getier over haar heen. Ik bedenk nog: “Don’t shoot the messenger” maar mijn getier vliegt mijn mond uit, voor ik het kan tegenhouden. Na 8 dagen ben ik best wel gefrustreerd, blijkt.
De apothekersassistent blijft echter vriendelijk, vraagt mijn geboortedatum en naam en kijkt in het systeem. “Oh maar mevrouw, u kunt ook nog helemaal niet inloggen, want u bent nog niet aangemeld voor MijnGezondheid.net. Ik moet u nog aanmelden in het systeem. Zal ik dat gelijk regelen?”

#$@%^&

Gelukkig kan ik nu gelijk telefonisch mijn herhaalrecept doorgeven. “U kunt uw recept maandag ophalen, want morgen zijn we gesloten.”

Dan heb ik er precies 11 dagen over gedaan, om mijn herhaalrecept te kunnen ophalen. Je bent dus gewaarschuwd. Neem vooral je tijd en wacht niet tot het laatste moment.
Reactie van mijn vader: “Ik maak wel een afspraak met de huisarts als ik nieuwe medicijnen nodig hebt.”
“Pap, je hebt helemaal gelijk!” De huisarts zal het nog druk krijgen. Dat heet volgens mij geen “vooruitgang”, maar “terug in de tijd”.

Extra info

Persoonlijke blogs
Meer blogs van Marion
Gewrichtspijn: dit kun je doen

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
© afbeelding: 123rf.com

Mijn frustraties met MijnGezondheidnet

Eén reactie:

  1. Echt belachelijk gewoon. En blijkbaar is de communicatie richting patiënten gewoon niet belangrijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *